Ble fortalt i dag at hvis man ser bort fra siste måneden i Gaza, har det visstnok dødd flere Palestinere i trafikken enn på grunn av konflikten siden den siste intifadaen i 2000. Om dette stemmer eller ikke er jeg usikker på, men det vil ikke overraske meg om det er tilfellet.
onsdag 28. januar 2009
Sikkerhet
Det var mange som ytret bekymring i forhold til sikkerhetssituasjonen på Vestbredden før jeg dro nedover. I følge Odd Karsten Tveit er det like stor sannsynlighet for at man skal bli påkjørt på gata i Oslo som at noe alvorlig skal skje i de okkuperte territoriene. Dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Sannsynligheten for at noe alvorlig skal skje her nede er nok mye større i nettopp trafikken. Veiene er smale, svingete og terrenget er svært kupert. Vi tar stort sett taxi eller minibusser når vi reiser rundt og sjåførene er definitivt de minst forsiktige jeg har vært borte i. Hornet brukes som et slags "unna vei, her kommer jeg"-signal, både til fotgjengere og andre bilister. Farten holdes stort sett konstant høyere enn komfortsonen. Teamene før oss har i hovedsak benyttet seg av to faste taxisjåfører. Da jeg tok på meg sikkerhetsbeltet første gangen jeg satt på med Gabi, ba han meg å ta det av. Man bruker liksom ikke bibelte i Palestina... Om ikke man kjører på veier kontrollert av Israel. Da kan man jo få bot. Så snart man igjen kjører på palestinsk vei, skal beltet av. Det er flere her nede som har sagt at dette skyldes en form for okkupasjonsdepresjon. Med så store restriksjoner på din personlige frihet, blir det å kjøre som en villmann uten setebelte en form for protest. På veien er man hvertfall fri til å gjøre som man vil.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hei Audun, bloggen din er veldig opplysende. Leser du epost på adresse audunos@gmail.com? Jeg vil gjerne sende deg en beskjed i løpet av helgen. Alt godt! Pappa
SvarSlettTa vare på deg selv der nede da. Både i trafikken og i håndteringen av mennesker hvis religion gjør at de er unødig fiendtlige mot andre mennesker.
SvarSlett